Thursday, January 4, 2007

1900

Bertoluccis 1900 gick precis på teve. En sån film kan ingen göra igen. Av en massa anledningar. Dels för själva innehållet; naket, nakna barn, utdragna scener på barnamord, djurplågeri och slakt.

Och filmpolitiskt: en sju timmar lång film med ett tydligt politiskt budskap? Tjena hyena. Det kommer aldrig att hända.

Jag älskar 1900. Den är lätt på min topp tio. Möjligen topp fem.

Det som slog mig den här gången, jag har sett den kanske tre gånger tidigare, var hur otroligt arg den är. Liksom yxig i all sin ilska. När Olmo (Gerard Depardieu) blir ihop med sin tjej kommer han hem från kriget, möter en tjej i trappen, hånglar upp henne lite och sen är det inget mer med det. Det tar inte ens minut. När Attila (Donald Sutherland) och Regina (Laura Betti) plågar ihjäl ett barn håller det på i en oändlighet. Känns det som i alla fall.

Film görs inte på det sättet längre. Ingenting tar tid. Och tar det tid så gör man värsta grejen av det. Eller, grejer tar inte tid längre, det är så enkelt, och självklart menar jag inte att det borde vara mer barntortyr på bio och att det ska ta tid.

Jag menar att dagens regissörer är antingen (1) hamiga typer utan någon vilja eller behov att faktiskt understryka saker som de tycker är viktiga. De kanske inte ens tycker nåt är så viktigt.

Eller så (2) är de lakejer, i händerna på producenter och andra med stålar eller ansvar för en massa stålar. Vilket som. Båda anledingarna är sorgliga och ursäktar egentligen ingenting.

Men tillbaka till 1900. Jag älskar hur den drivs framåt av ett helt och fullkomligt hat mot godsägarna och facisterna. Inte för att jag själv drivs av ett sånt hat, men för att det är så sällsynt att saker och ting verkligen drivs framåt av en energi som inte är det minsta postmodern eller ironisk.

Nu vet jag inte så extremt mycket om facismen, men alltid framställs den som så extremt grym, på mer politiska grunder än exempelvis nazismen som var mer inne på hokus pokus (rasläran, mysticismen etc). Någon får gärna upplysa mig mer om den facistiska ideologin.

Och att partisanerna faktiskt sköt ihjäl Mussolini och hans älskarinna OCH hängde dem upp och ner på ett torg OCH att folk skändade kropparna efter döden säger rätt mycket om hur hatade de faktiskt var.

Bertolucci lyckas också med det som Passolini aldrig riktigt klarade, nämligen att göra facismen precis så outhärdlig att man kan ta in det, visserligen äcklad och gråtfärdig, men ändå. Såpass att jag skriver den här texten tillexempel. Det hade jag aldrig kunnat efter att ha sett exempelvis Salò.

En annan grej som jag tänker på (och detta ur ett konstnärligt/kulturellt perspektiv) är hur historien i lika stor utsträckning som framtiden är styrd av den tid den skrivs i. Den här kommunistvurmen känns ju lite passé i dag, men det gjorde den inte under 1900-talets första hälft (då ju filmen utspelas) eller 1976 (då ju filmen är gjord). Och kanske kommer det att kännas mer okej om 20 år till.

Å ena sidan. Å andra sidan; tolkningen av kommunismens framfart och verkningar, det som de flesta (jag med, motvilligt) i dag accepterar är kanske också bara en skön grej. Alltså, att det troligen går trender inom vår uppfattning av historien med. Detta ur ett mer allmänt perspektiv än det jag nämnde ovan.

Jaja. Ville bara formulera det här. Nu var det gjort.

10 comments:

  1. Alltså, vad är innebörden av det du skriver i nästsista stycket egentligen? Jag rekapitulerar:

    "Å andra sidan; tolkningen av kommunismens framfart och verkningar, det som de flesta (jag med, motvilligt) i dag accepterar är kanske också bara en skön grej. Alltså, att det troligen går trender inom vår uppfattning av historien med. Detta ur ett mer allmänt perspektiv än det jag nämnde ovan."

    Byt ut kommunismen mot nazismen där, och du framstår som en rabiat historieförfalskare, eller åtminstone en som öppnar för möjligheten till historieförfalskning. Du kan väl inte mena allvar? Jag utgår från att det är ett utslag av din poetiska ådra, att du motvilligt accepterar att de kommunistiska systemen (Sovjetunionen, Rumänien, Östtyskland, Nordkorea mm) faktiskt hade en rätt vidrig framfart och vidriga verkningar. Om inte, tja... peka ut fem historiker som motsäger den bilden.

    ReplyDelete
  2. Nämen håll i hatten. Jag menar att utifrån filmen: när den gjordes, om den tid den utspelas i, så visste vi (eller italienska bönder) inget om hur det verkligen var i exempelvis Sovjetunionen. Nu vet vi. Kanske. Min poäng är densamma som tidningen Pops: den att (pop)historien ständigt måste skrivas om. Att vi kanske är i händerna på dem som dikterar historien för oss. Att 1900 funkade då (att den överhuvudtaget gjordes) och inte nu ur precis det perspektivet, men funkar i ett annat. Och att det, KANHÄNDA, går att applicera även på verkligheten. Och med motvilligt menar jag att som ideologi och UTOPI är kommunismen fortfarande the shit. Som fungerande statsskick, med facit i handen (och jag accepterar det, det är inte där jag är motvillig), är det shit.
    Det är skillnad på The Shit och Shit. Förstår du hur jag menar?
    Det var en annn grej jag tänkte på också, om feminismen, men det blir nog en egen post vad det lider.
    Och när jag skriver med VERSALER så är det för att understryka attjag TEORISERAR. På ett fullkomligt jävla abstrakt plan, len.

    ReplyDelete
  3. En grej till: Det är motvilligt eftersom jag till viss del hade fullkomligt fel. Till viss del då jag alltid sett mig själv som anarkist, socialist och nihilist framför kommunist. Och jag vet inte hur det är med dig, men för mig är det ingen lätt grej när ens syn på världen, om än sakta, blir korrupt, eller hur jag nu ska uttrycka det.

    ReplyDelete
  4. Och det här...

    "Byt ut kommunismen mot nazismen där, och du framstår som en rabiat historieförfalskare, eller åtminstone en som öppnar för möjligheten till historieförfalskning."

    ...är ingen giltig invändning.
    Byt ut kommunismen mot skidåkning, bilkörning, liberalism, pedofili eller vad som helst och det betyder något annat än vad det faktiskt står. Snyggt reoriskt grepp men det biter inte på mig.

    ReplyDelete
  5. Alltså, det där sista: snyggt retoriskt grepp själv. Mig veterligen är historierevisionisterna inom skidåkningen och bilismen förhållandevis få, medan det är en av de bärande idéerna inom de nazistiska lägren, att de kapitalistiska vänstermedierna spyr ut osann skit om nazismen och dess verkningar. Därigenom tycker jag nog att mitt retoriska knep också har bäring på den verkliga verkligheten, varigenom det också fungerar rätt bra. Att det inte biter på dig säger väl egentligen samma sak som att du skiter i att det går att jämställa din argumentation med typ Faurrisson.

    ReplyDelete
  6. Faurisson? Nu är du rent otrevlig. Men ok. Jag skrev ett nytt inlägg.
    Slog förresten upp ordet revisionism och jag hävdar att allt, precis allt måste revideras hela tiden. Det är ett ord som inte ens i modern tid ständigt och endast har med förintelseförnekelse att göra.

    ReplyDelete
  7. Otrevlig/rolig. Hårfin skillnad.

    Och jag glömde bort att du var objektivist när det kommer till musik också. Jag menar ju att det finns en viss skillnad mellan att säga "Fan, Oasis var ju inte riktigt lika bra som recensenterna och mass-psykosen sa på 1990-talet", och att säga "Fan, kommunismen funkade inte riktigt så bra som Stalin sa att den gjorde på 1950-talet".

    I all debattkåt vänlighet

    din

    jag

    ReplyDelete
  8. Jag fattar inte vad det är du inte fattar? Historien är kanske i behov av omskrivning flera gånger till? Kanske till och med under vår ynkliga levnad? Det är det enda jag säger, jag säger inte någon enda stans att det är fel, så som den ser ut nu historien, jag försvarar inte Östtyskand, Sovjet eller Kina. Jag skriver bara tänk om, tänk om vi har fel? Det har hänt förut, vettu.
    Du drar in nazismen, du jämför mig med nazister, med Stalin, du drar in en massa ondska som inte fanns här innan. Skämmes!

    ReplyDelete
  9. Och jag skiter i vad recensenterna sa och säger. Om de har någon inverkan på mina egna åsikter om Oasis nu och då så får det gärna förbli ett mysterium för mig hur det kunde bli så.
    Slog upp objektivism också, jag föredrar nog nihilist.
    Man väljer en moral, en livsåskådning som hjälper en så mycket som möjligt och skadar andra så lite som möjligt. Man väljer, men det finns inga bestämda värden. Jag väljer Gud, jag väljer Anarki. Men det är som sagt bara ord.
    Fast nu börjar jag undra om det här inte gör mig till sociopat snarare än socialist...

    ReplyDelete
  10. ok, jag skäms, och jag fattar det du säger på ett teoretiskt plan.

    ReplyDelete