Saturday, June 16, 2007

World Music

Vet inte, men det här kan lätt lämna en aningen rasistisk smak i munnen. Det beror på att jag inte kan terminologin riktigt, vet inte hur jag ska få ner den här tanken utan rätt verktyg. Men here goes.

Svart musik behandlas med onödig och patroniserande respekt av (framförallt vita) svenskar. Jag menar nu inte all svart musik. Jag menar framför allt den musiken som sägs vara rytmisk i större utsträckning än melodisk; funk, viss soul, hip hop. Jazzen är ett annat djur. Och bluesen är ytterligare ett. Jag tycker det är stört att Sly har sån respekt medans Jimi Hendrix anses vara mossig. Sly är aningen överskattad, typ som Fugees. Minus knarket. Sly är grym men han är för misslyckad. Han är så där svart positiv: det är blåsarrangemang och unity och sånt hela tiden, fast man hör hur uppfuckat det är: allt är otajt och det svänger visserligen, men man hör att det är mer slump än ordning. Som havet ungefär. Och det kan man ju tycka är grymt, men jag gör inte det i det här fallet. Det är för, jag vet inte men, glatt kanske.

En annan grej är hur vita (alltså jag och andra såna dumjävlar som jag) kräver att svart musik ska vara autentisk och äkta. Inte nödvändigtvis i bemärkelsen biografisk (fast gärna det med) men den ska liksom hålla sig på sin kant och inte avvika för mycket från formeln.Det var symptomatiskt att Wu-Tang Clan ansågs bli sämre och sämre när det avvek mer och mer från den färdiga formeln. Deras i folkmun sämsta skiva (Iron Flag) är på många sätt deras bästa. Det är inte ens trummor på alla låtar. Texterna är i många fall fullständigt abstrakta. Och så får man fan inte göra.

Det här är inte bara den vite mannens (fördomsfulla) föreställning om den svarte. Det är också den svarte mannens dåliga smak, det vill säga allas dåliga smak, svarta som vita, män som kvinnor. Påfallande många hiphopare (svarta) svarar på frågan om vad de gillar för musik som inte är rap: Phil Collins. Då fattar man ju att det inte blir så värst innovativt. Det är bara genren i sig som gör att det verkar nytt och spännande. Ingen som riktigt sjunger, lite maskiner och monofoniska melodier, gärna framfört av någon som man finner lite exotisk, som man inte har så mycket verkligt gemensamt med, kanske till och med tycker lite synd om i hemlighet. Lite som In the Air Tonight faktiskt. Folk är idioter. De förtryckta med.

Personligen gillar jag tanken på ”sväng”, alltå groove, mer än vad jag gillar svängig musik på riktigt. Jag dansar inte gärna. Musik har inte riktigt någon sådan effekt på mig, att jag kan använda den till saker. Jag lyssnar rätt noga på allt hela tiden. Musiken distraherar mig. Jag menar, jag vill lyssna, inte dansa. Och jag vill lyssna hela tiden. Till och med om jag skulle få för mig att dansa samtidigt. Därför är Jimi Hendrix bättre än Sly. Experience är bättre än Family Stone.

Som av en händelse är de, The Experience, också vita. Jag tror att det faktiskt spelar roll i sammanhanget, jag har bara inte riktigt klurat ut hur ännu. Jag kan tänka mig att de känner sig ännu mer utsatta eller nåt. Eller om de skiter i allt på det där bra sättet, mer än andra, eller om de känner sig tvugna att prestera mer än andra. Eller så spelar de helt enkelt med Jimi Hendrix och känner sig ovanligt peppade av den anledningen. Eller så har Hendrix valt att spela med dem för att de är bäst. Eller så blev det bara så: rockmagi uppstod helt enkelt.. Eller så gillar jag helt enkelt såna som härmar och snor mer än vad jag gillar originalet. Vad som nu skulle vara originalet i just det här fallet.

Här är i alla fall några grejer som jag gillar skitmycket och som har motsvarigheter i artister med rötterna (mer) i Afrika, snarare än i den anglosaxiska/eurojudiska/arbetar/medelklassen: Happy Mondays, Beastie Boys, Can, Gun Club, Eminem, New Order, Existereo, The Streets och Lady Soverign.

Alla dessa gör (åtminstone då och då) grejer som avviker rätt mycket från hur musik brukar och bör spelas och det är just det som gör dem bättre än andra, de som är ”true” och ”äkta” och all sån skit.

Så här har jag gått och tänkt rätt länge nu, funderat på varför jag tycker så här, om det har med fördomar att göra, trångsynthet (musikalisk alltså, till skillnad mot fördomarna som jag anser vara mer kulturella) eller bara det enkla faktum att jag tvångsmässigt måste vara i opposition mot en en viss form av konsensus oavjävlabrutet.

För jag söker mig alltid till ytterligheterna när jag närmar mig något. När jag ville kolla upp vad grindcore var för nåt i slutet av 80-talet så kollade jag upp vad som var snabbast, hade sämst ljud, mest politiska texter, eller vad som var ondast. Och samma med allt annat med. Klart jag var mer nyfiken på Drill n Bass än Deep House. Klart jag hellre läste böcker om RAF än SSU. Men jag vill inte bara vara så heller. Och jag är nog inte så när det kommer till kritan. När jag fått lite tid på mig vill jag inte ha ”ren” konst eller rena uttryck. Jag vill inte läsa antingen sonetter eller cut up-dikter i OEI. Jag vill ha något som utmanar båda de här ståndpunkterna (i den mån det är fråga om ståndpunkter alltså, för tillfället pågår en litteraturdebatt om detta, så just nu är det här oerhört politiserat). Som kanske Werner Aspenström eller Stig Larsson eller Bruno K Öijer eller Ann Jäderlund. Som är grymt och unikt i sig. Som Butthole Surfers eller Can eller Aphex Twin. Eller (mindre extremt, mindre genreavvikande) som Outcast, Josephine Foster, Smiths, Hawkwind eller Missy Elliot.

Anyway. Jag gick alltså och på allvar tänkte så här om etnicitet och kände mig extremt obehaglig för att jag gillade musik av vita mer än annan musik. Och så hörde jag Funkadelic sådär riktigt ordentligt för första gången. Och då jävlar. Så ska det låta. Vilket ös, vilken originalitet. Genisvängen, som en brukade säga. Det är Can och Hawkwind och Hendrix och Sly och Church of Anthrax på en och samma gång. Hela natten har jag lyssnat på Funkadelic. Och jag älskarälskarälskar gitarrsolon, lika bra att erkänna det nu med. Hela den här underliga teorin är värdelös. Jag var ignorant, okunnig men hade fel. Då går det åtminstone att ändra på. Skönt. Teorin och jag kan dra åt helvete. Underbart.

21 comments:

  1. Bra skrivet. Själv avskyr jag reggae. Och hip hop. Och jazz. Och blues. Och funk. Men jag har inget emot färgade.

    ReplyDelete
  2. Ja, alltså reggae lämnade jag utanför hela resonemanget. Jag har lyssnat på nästan bara reggae sen i april. Visste inte hur jag skulle få ihop den ekvationen. Så jag sket i att ens försöka.

    ReplyDelete
  3. Men att du lyssnar på det betyder väl inte att du tycker att det är bra?

    Förresten: 80-20 att vi dyker upp i Edsbyn.

    ReplyDelete
  4. Jag vill sjukt gärna veta vad du lyssnar på för reggae!! Jah bless.

    Kan för övrigt rekommendera boken Critique of exotica av John Hutnyk, om vite mannens svartmusikdyrkan.
    http://www.press.umich.edu/titleDetailDesc.do?id=115207

    Och i Sverige finns Hasse Huss som forskar om reggae och liknande saker.

    /Chopped up

    ReplyDelete
  5. Fast jag gillar reggae. Det är som med hip hop ungefär; inget jag pratar om (eftersom jag inte spelar det) men jag har alltid lyssnat mycket.

    Grymt med/om Edsbyn.

    ReplyDelete
  6. Clara: För tillfället mest rootsgrejer, 70-tal: Dillinger, Jah Stitch, Keith Hudson, Junior Murvin, Big Youth, Culture etc.
    Men det går lite i vågor. För några år sen var det mer Capleton, Bounty Killer, Lady Saw osv. Och innan dess mest dub. Och så lite rocksteady och gammal ska ibland. Och engelskt 70-tal.

    ReplyDelete
  7. Man har ju sina perioder... såg BBC's "Soul Deep" på svt24 igår. Grymt bra.

    ReplyDelete
  8. Jag har aldrig kunnat identifiera mig med hiphop, oavsett vilken nsich det handlat om. Däremot har det alltid varit enkelt att tralla med i de förtryckta bröderna och systarnas rytmer från mörkaste Kingston för mig. Jag har ingen aning om varför det varit så.

    Och internet har verkligen inneburit en välsignelse i jakten på alla obskyra sånger man knappt visste existerade innan de väl hörts.

    Vad är nu sensmoralen i detta inlägg? Jo, givetvis att Babylon ska falla. När som helst. Kanske redan på söndag.

    ReplyDelete
  9. Är det inte bättre med måndag? Så slipper man få helgen förstörd menar jag.

    /Staffan

    ReplyDelete
  10. Fan, chopper, checka ut detta:

    http://www.skottvangsgrufva.com/musik.html

    Ramsby & Hederos, Kjell Höglund och Ulf Sturesson. I Gnesta. Kom ner vettja, eller tjata till dig att du får spela där solo, så drar vi nårra bäss i samband med detta.

    ReplyDelete
  11. Ny teori: det ska va reagge på sommarn, å massvis av sol. Dricka hemkört och cola i uppblåsbar pool...

    ReplyDelete
  12. jag tänker att varför jag inte skriver/tjatar så mycket om det här annars är just för att jag inte identifierar mig med det. eftersom jag inte gärna dansar, aldrig tar droger och är så väldigt vit.
    och jag känner mig lite skraj i de lägena. lite sådär, whigger. och det är bland det värsta jag vet.
    jag har problem (lyxångest, skitlarvigt I Know, men fortfarande högst påtagligt för mig) med att vara vit heterosexuell man i en massa avseenden men när det kommer till det här känns det ännu värre. som att jag turistar i andras misär så fort jag öppnar käften.

    ReplyDelete
  13. Whigger är väl isåfall det minsta du är...

    ReplyDelete
  14. jag menar alltså att jag är livrädd för att verka whigger bara för att jag gillar och är intresserad av de förtrycktas musik...
    det här är öh en intressant grej: vit, straight, man och dennes skuld, eller vad det nu är. skräck kanske. men nån annan får initiera den diskussionen.

    ReplyDelete
  15. Jag tänkte tvärt om - fan va skönt att du diggar rootsmusik också - jag trodde The Shaggs stod högre upp på någon obskyr top-100-mest-intressanta-trumsolon-lista hos dig. Vilket de i och för sig gör hos mig, också, hahaha "Who are parents" har du hört dom?

    Att byta ämne i samma mening, ja, det var något jag menade typ.

    ReplyDelete
  16. http://www.shaggs.com/sound/TheShaggs_MyPalFootFoot.mp3

    ReplyDelete
  17. Att turista i andras misär... jag kanske är cynisk men jag tror det sällan är samma människor som lever i misären som spelar in skivorna om den. Det har säkerligen hänt, men än oftare är det nog motsatsen som gäller.

    Förutom då på sjuttiotalets Jamaica för reggaen står över alla former av kritisk analys. Den står under beskydd av the Most High och är untouchable.

    ReplyDelete
  18. Nej, annars vore det ju grymt om BQ gjorde en parafras på Clawfingers gamla pärla, och spelade in låten "Whigger, Whigger, Whigger, you´re the real Whiggers".

    ReplyDelete
  19. Det som kännetecknar whiggern, i mina ögon, är ju att han är nere med de äkta skallarna, är autentisk, fo' real osv. Eller han tror det. Han är ju värsta Kalle Anka-typen. Som jag alltså. Men jag kämpar emot i alla fall.
    Whiggern turistar medans jag har fullt upp med min egen misär. Det är där vi skiljer oss åt, ja och whiggern. Inte för att min misär är mer värd än den som whiggern hälsar på, men för att den är min.
    Äh, jag kan inte förklara. Men ni fattar.
    Dessutom, nånstans i mitt punkinre vaknar lusten att "ta tillbaka" uttrycket. Hahahahahaha. Det här är mitt största problem. Att jag måste irritera hela tiden. Inte provocera (det är ju allmänt känt som något positivt bland oss inom popvänstern...) utan bara störa och irritera lite.
    Jag kommer aldrig bli tagen på så stort allvar som jag vill och det är mitt eget jävla fjortisfel.

    ReplyDelete
  20. Otroligt bra och viktig text. Detta är ting som jag flummade på långt innan Strage skrev den här whiggerboken och fick jobb på SAF-TV!

    Jag känner igen allt, och då menar jag allt, i författarens relation till svart musik.

    Tack som fan.

    ReplyDelete